Dieet ABC


Tip van de Dagdieet tip
22 01 2019

Kies voor magere en halfvolle melk (producten) 20+ of 30+ kaas en magere vlees(waren) in plaats van de vette soorten. Het eten van één tot twee keer vis per week is belangrijk vanwege de gezonde visvetzuren. Neem de zachte en /of vloeibare soorten vetten zoals halvarine, zachte margarine, vloeibare bak- en braadproducten en alle soorten olie. Deze bevatten minder verzadigd vet. Let op welke tussendoortjes je neemt zoals koek, gebak, snacks en zoutjes. Deze bevatten vaak de verkeerde vetten namelijk de verzadigde- en transvetten.

Meer dieet tips


Dieet Fabels
Dieetboeken
Dieet in het Nieuws

Dieet Links
Sitemap
Colofon
Privacy Policy

Facebook Tweet This


Home > Dieet ABC > B > Vitamine B11

Vitamine B11

De B vitamines behoren allen tot dezelfde familie, hebben echter ieder bepaalde eigenschappen. Samen zorgen ze voor de stofwisseling, het zenuwstelsel en het gedrag van de mens. De vitamines uit het B complex werken het beste als de hele familie bij elkaar is. Het zijn echte "samenwerkers". Als ze er alleen voor staan komt er niet veel van terecht, ze hebben hun broers en zussen écht nodig om de processen in het lichaam harmonisch te laten verlopen.

Vitamine B11 of Foliumzuur stimuleert de vorming van maagzuur en is belangrijk voor een goede leverwerking. Foliumzuur is betrokken bij de stofwisseling van eiwitten en vetten, het is noodzakelijk bij de vorming van rode bloedlichaampjes en het helpt de hersenstofwisseling. Verder is foliumzuur nodig voor de stofwisseling van DNA en RNA. Vitamine B11 is ook onmisbaar bij celdelingprocessen van het lichaam het wordt vrouwen die zwanger zijn of willen worden aangeraden extra foliumzuur te gebruiken.
    
Symptomen bij een tekort
Slap gevoel
Lusteloosheid
Uitzonderlijke moeheid
Slapeloosheid
Prikkelbaarheid
Dementie
Mogelijk open ruggetje
    
Therapeutisch gebruik
Verbetert de melkafscheiding
Kan helpen beschermen tegen kanker
Verbeterd de huid
Is een natuurlijke pijnstiller
Verbeterd de eetlust
Geeft baby's en kinderen weerstand tegen infecties
Is nodig bij de productie van DNA en RNA (de erfelijkheidsmoleculen)
Helpt een open ruggetje voorkomen
    
Bijzonderheden
Foliumzuur is giftig in grote hoeveelheden, het kan ernstige neurologische problemen veroorzaken. Neem dit vitamine niet als u een tekort aan vitamine B12 in de vorm van bloedarmoede hebt. Hoge doses kunnen slapeloosheid veroorzaken en de opname van zink in het lichaam belemmeren.

Dosering
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine B11 is 0,20 - 0,36 mg.
    
Factoren voor verhoogd gebruik
Gebruik van alcohol, antibiotica, anticonceptiepil en van bepaalde geneesmiddelen zoals fenobarbital (Luminal) en fenytoïne (Diphantoïne, Epanutin). Zwangere vrouwen, ouderen en mensen op een verlaagd vetdieet.
    
Natuurlijke bronnen
Belangrijke bronnen aan vitamine B11 zijn onder andere: bladgroenten, eieren, linzen, rijst, brood, tarwekiemen, peulvruchten, lever, niertjes, bananen, sinaasappelen en perziken.