Dieet ABC


Tip van de Dagdieet tip
22 01 2019

Kies voor magere en halfvolle melk (producten) 20+ of 30+ kaas en magere vlees(waren) in plaats van de vette soorten. Het eten van één tot twee keer vis per week is belangrijk vanwege de gezonde visvetzuren. Neem de zachte en /of vloeibare soorten vetten zoals halvarine, zachte margarine, vloeibare bak- en braadproducten en alle soorten olie. Deze bevatten minder verzadigd vet. Let op welke tussendoortjes je neemt zoals koek, gebak, snacks en zoutjes. Deze bevatten vaak de verkeerde vetten namelijk de verzadigde- en transvetten.

Meer dieet tips


Dieet Fabels
Dieetboeken
Dieet in het Nieuws

Dieet Links
Sitemap
Colofon
Privacy Policy

Facebook Tweet This


Home > Dieet ABC > C > Vitamine C

Vitamine C

Vitamine C staat ook wel bekend als L-Ascorbinezuur. Het is één van de belangrijkste vitaminen voor het immuunsysteem.
     
Vitamine C is het meest wezenlijke vitamine. Het is gericht op groei en regeneratie. Het is ook het reinigingsvitamine bij uitstek. Het zorgt voor de afvoer van afbraakproducten, van die dingen die het lichaam niet meer nodig heeft. Je kunt je ook makkelijk voorstellen dat je je zonder deze "ballast" veel fitter, energieker voelt. Veel lichter en helderder. Zo werkt vitamine C ook in op het gevoelsleven van de mens. Het speelt dan ook een belangrijke rol bij een "opgeruimd" gemoed. Een tekort aan vitamine C maakt het aanmerkelijk moeilijker om afscheid te nemen van dingen, het maakt dat je ze oppot, dat je ze als het ware blijft meezeulen .

Symptomen bij een tekort
  •     Gevoel van slapte
  •     Voorjaarsmoeheid
  •     Slecht genezende wonden
  •     Prikkelbaarheid
  •     Bloedend tandvlees, loszittende tanden
  •     Gemakkelijk blauwe plekken krijgen
  •     Gewrichtspijn
  •     Gebrek aan eetlust
  •     Hartklachten    
Therapeutisch gebruik
  •     Antioxidant
  •     Versnelt de genezing van wonden
  •     Houdt botten, tanden en geslachtsorganen gezond
  •     Werkt als een natuurlijk antihistaminicum
  •     Kan helpen om onvruchtbaarheid bij de man te bestrijden
  •     Vermindert de duur van verkoudheden en andere virussen

Bijzonderheden
Bij hoge doses hebben sommige mensen last van diaree en maagkrampen, hoewel dit vitamine zelfs bij zeer hoge doses niet schadelijk wordt geacht. Zeer grote doses vitaminen C doet het cholesterol gehalte in het bloed stijgen, waardoor de kans op het ontstaan van hartziekten groter wordt.
     
Vitamine C is verkrijgbaar als ascorbinezuur, als magnesium ascorbaat en als calcium ascorbaat. Ascorbinezuur is vrij goedkoop, de zuren tasten echter het tandglazuur aan en kunnen maagklachten veroorzaken. Magnesium- en calcium ascorbaat zijn pH neutraal, ontzien de maag en worden over het algemeen beter op genomen door het lichaam.
     
Vitamine C als ascorbinezuur houdt de blaas en de urinewegen zuur waardoor fosforzuur en oxaalzuur vloeibaar blijven en niet neerslaan als de desbetreffende nierstenen. Vitamine C als magnesium ascorbaat remt daarentegen de vorming van urinezuurstenen.

Factoren voor verhoogd gebruik
Roken, blootstaan aan gifstoffen (wonen in een stad of industriegebied), gebruik van de pil, gebruik van geneesmiddelen, gebruik van geraffineerde suikers, gebruik van alcohol, stress en spanningen. (zowel fysiek als mentaal)
     
Dosering
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C is 60 mg. Er is meer vitamine C nodig bij rokers (25 mg per sigaret), mensen met stress, mensen die antibiotica gebruiken, mensen die last hebben van een infectie, stevige drinkers of mensen die een ongeluk of een blessure hebben opgelopen. De maximale veilige dosis is vastgesteld op 1000 mg per dag.  

Natuurlijke bronnen
L-Ascorbinezuur in een complex (samen met andere stoffen waardoor de zuren geneutraliseerd worden) komt veel voor in citrusvruchten, broccoli, tomaten, groene groenten en aardappelen.