Dieet ABC


Tip van de Dagdieet tip
22 01 2019

Kies voor magere en halfvolle melk (producten) 20+ of 30+ kaas en magere vlees(waren) in plaats van de vette soorten. Het eten van één tot twee keer vis per week is belangrijk vanwege de gezonde visvetzuren. Neem de zachte en /of vloeibare soorten vetten zoals halvarine, zachte margarine, vloeibare bak- en braadproducten en alle soorten olie. Deze bevatten minder verzadigd vet. Let op welke tussendoortjes je neemt zoals koek, gebak, snacks en zoutjes. Deze bevatten vaak de verkeerde vetten namelijk de verzadigde- en transvetten.

Meer dieet tips


Dieet Fabels
Dieetboeken
Dieet in het Nieuws

Dieet Links
Sitemap
Colofon
Privacy Policy

Facebook Tweet This


Home > Dieet ABC > K > Koolhydraten

Koolhydraten

Koolhydraten (zetmeel en suikers)

Koolhydraten (zetmeel en suikers) zijn vooral van belang als energiebron. Ze leveren energie die nodig is voor alle lichaamsprocessen en dienen als brandstof voor de hersenen. In een uitgebalanceerde voeding leveren koolhydraten minstens veertig procent van de hoeveelheid energie die een mens dagelijks nodig heeft.

De naam koolhydraten is een scheikundige term: ze bestaan uit koolstof en een waterstofverbinding.
Er worden 3 soorten onderscheiden:

monosacchariden
bijvoorbeeld glucose (druivensuiker, dextrose) en fructose (vruchtensuiker). Bestaan uit één molecuul.
  
disacchariden   
bijvoorbeeld sucrose/saccharose (suiker), lactose (melksuiker) en maltose (moutsuiker). Samengesteld uit twee monosaccharide moleculen:respectievelijk glucose en fructose, glucose en galactose en glucose en glucose.
   
polysacchariden
bijvoorbeeld  zetmeel en glycogeen. Samengesteld uit meerdere monosaccharide-moleculen (meestal glucose).
 
Monoacchariden en disacchariden worden ook wel aangeduid als eenvoudige koolhydraten, terwijl polysachariden ook wel complexe koolhydraten worden genoemd.