Dieet ABC


Tip van de Dagdieet tip
21 03 2019

Niet te veel calorieën en voldoende bewegen houdt je op een gezond gewicht. Een te hoog gewicht vergroot kans op hart- en vaatziekten, diabetes en bepaalde vormen van kanker. Eet daarom niet te veel. Beweeg tenminste 30 minuten per dag.

Meer dieet tips


Dieet Fabels
Dieetboeken
Dieet in het Nieuws

Dieet Links
Sitemap
Colofon
Privacy Policy

Facebook Tweet This


Home > Dieet ABC > S > Schijf van Vijf

Schijf van Vijf

De Schijf van vijf is een hulpmiddel dat vooral in Nederland wordt gebruikt in de voorlichting over goede en gezonde voeding. In Vlaanderen is de voedingsdriehoek gebruikelijker. Het idee is dat uit elk van de 5 groepen van voedingsstoffen iedere dag een keuze wordt gemaakt, om die in de maaltijd te verwerken. In 1981 werd de Schijf van Vijf vervangen door de Maaltijdschijf en daarna (1991) door de Voedingswijzer. Deze laatste twee voorlichtingshulpmiddelen haalden het qua populariteit en nationale bekendheid echter bij lange na niet bij de oude schijf van vijf.

Recent (2005) is de schijf van vijf echter volledig in ere hersteld, zij het nu in een andere vorm onder de oude naam. De nieuwe schijf van vijf geeft behalve vijf groepen voedingsmiddelen ook vijf regels, of aanbevelingen:
  • Eet gevarieerd
  • niet te veel
  • gebruik minder verzadigd vet
  • eet volop groente, fruit en brood en
  • ga veilig met voedsel om