Dieet ABC


Tip van de Dagdieet tip
20 09 2019

Om gezond te eten is het ’t makkelijkst om de vijf regels van de Schijf van Vijf aan te houden. Wanneer je gezond wilt eten zijn dit kort de belangrijkste aandachtspunten. Kijk ook even in de voedingstabel. Deze geeft meer betekenis aan wat bij voorkeur gezond eten is.


Meer dieet tips


Dieet Fabels
Dieetboeken
Dieet in het Nieuws

Dieet Links
Sitemap
Colofon
Privacy Policy

Facebook Tweet This


Home > Dieet ABC > V > Voedingsdriehoek

Voedingsdriehoek

De voedingsdriehoek is een hulpmiddel om een evenwichtig samengestelde voeding uit te leggen. De driehoek is opgebouwd als een piramide met vijf verschillende lagen. De onderste laag is het grootste in oppervlakte, dus het belangrijkste.
De top is slechts smal en daar moet men dus minder van eten, al is het een essentieel bestanddeel.

De lagen zijn (van top naar basis):

  • Olie en vet
  • Eiwitten: vlees, vis, eieren, melkproducten, vleesvervangers
  • Groenten en fruit
  • Zetmeel of koolydraten: (brood, aardappels, rijst, pasta, ed)
  • Drank

Zie ook de Schijf van Vijf en de Maaltijdschijf