Dieet ABC


Tip van de Dagdieet tip
22 01 2019

Kies voor magere en halfvolle melk (producten) 20+ of 30+ kaas en magere vlees(waren) in plaats van de vette soorten. Het eten van één tot twee keer vis per week is belangrijk vanwege de gezonde visvetzuren. Neem de zachte en /of vloeibare soorten vetten zoals halvarine, zachte margarine, vloeibare bak- en braadproducten en alle soorten olie. Deze bevatten minder verzadigd vet. Let op welke tussendoortjes je neemt zoals koek, gebak, snacks en zoutjes. Deze bevatten vaak de verkeerde vetten namelijk de verzadigde- en transvetten.

Meer dieet tips


Dieet Fabels
Dieetboeken
Dieet in het Nieuws

Dieet Links
Sitemap
Colofon
Privacy Policy

Facebook Tweet This


Home > Dieet ABC > B > Vitamine B

Vitamine B

Vitamine B
vitamine B bestaat uit meerdere afzonderlijke vitaminen. Daarom noemen we het ook wel vitamine B-complex. Er zijn acht vitaminen B, namelijk:

B1 (Thiamine)
B2 (Riboflavine)
B3 (Nicotinezuur)
B5 (Pantotheenzuur)
B6 (Pyridoxine)
B8 (Biotine)
B11 / Foliumzuur
B12 / Cobalamine

Waar zorgt het voor
Deze vitaminen uit het B-complex zorgen samen voor de stofwisseling in het lichaam en ze zijn oplosbaar in water. Als er een gebrek aan een van de vitamines B is, kunnen de anderen hun werk niet goed meer doen.

Waar zit het in
Deze vitaminen zitten vooral in vlees, brood, aardappelen en melkproducten.

Tekort aan vitamine B
Risicogroepen bij wie een tekort aan vitamine B kan ontstaan zijn: alcoholisten, ouderen, rokers, mensen met chronische darmziekten en mensen met een bepaald dieet.

Alcohol belemmert de kans om vitamine B op te nemen en zorgt er tegelijkertijd voor dat de vitamine het lichaam sneller verlaten.

Ook tabaksrook beinvloed de opname nadelig. Ouderen en mensen met darmziekten kunnen B mogelijk minder goed opnemen.

Vegetariers en veganisten lopen de kans te weinig B binnen krijgen, omdat een bestanddeel (B12) waarschijnlijk alleen maar voorkomt in dierlijke producten, zoals melk.