Dieet ABC


Tip van de Dagdieet tip
19 08 2019

Een gezonde voeding bevat ruime porties groente, fruit en brood. Ruime porties van groente en fruit verlagen de kans op chronische ziekten. Groente, fruit en brood zijn vezelrijke voedingsmiddelen die weinig calorieën en veel voedingsstoffen leveren. Je zult er dus niet snel te veel van eten. Dit is belangrijk wanneer je op je gewicht let.

Meer dieet tips


Dieet Fabels
Dieetboeken
Dieet in het Nieuws

Dieet Links
Sitemap
Colofon
Privacy Policy

Facebook Tweet This


Home > DiŽten > Darmdieet

Het Darmdieet

Dit dieet is geschikt bij darmstoornissen zoals:

  • Spastisch colon (darmkrampen met afwisselend diarree en obstipatie);
  • Ziekte van Crohn en colitis ulcerosa (darmontsteking);
  • Obstipatie (verstopping);
  • Diverticulose (uitstulpingen van de dikke darm).

Een vetarme en vezelrijke voeding waarbij je voldoende drinkt, staat garant voor een gezonde darmwerking. Wanneer je teveel vet en te weinig vezels verbruikt of wanneer je te weinig drinkt kan er obstipatie (verstopping) ontstaan. Hierdoor wordt de darm geprikkeld wat tot 'overloopdiarree' kan leiden: de nieuwe stoelgang loopt over de harde, opgehoopte stoelgang heen. Obstipatie verhoogt ook de druk op de darmwand waardoor er uitstulpingen kunnen ontstaan. Een vezelrijke voeding is lekker. Bijna alle fruit en groenten, ook alle volkoren produkten, zelfs noten en vijgen zijn vezelrijk.

Bij dit dieet is het belangrijk langzaam, rustig te eten en veel te drinken (liefst geen gashoudende dranken). We geven een overzicht van de voedingsmiddelen die je beter niet kunt gebruiken. Daarnaast vindt je een lijstje met producten die je met mate mag gebruiken en een lijst met toegelaten voedingswaren waar je volop van mag eten.

Hier volgt het Darmdieet

Darmdieet meningen

Wat vind je van het darmdieet ?
Geweldig
Redelijk
Slecht