Dieet ABC


Tip van de Dagdieet tip
21 11 2019

Niet te veel calorieën en voldoende bewegen houdt je op een gezond gewicht. Een te hoog gewicht vergroot kans op hart- en vaatziekten, diabetes en bepaalde vormen van kanker. Eet daarom niet te veel. Beweeg tenminste 30 minuten per dag.

Meer dieet tips


Home > DiŽten > South Beach dieet

South Beach dieet

Wat zegt men?
Volgens Agatston (de Amerikaanse cardioloog die het heeft bedacht) is het South Beach Dieet geen dieet, maar een manier van leven die ervoor zorgt dat mensen hun overtollig gewicht blijvend kwijtraken. De principes van het dieet zijn: weinig verzadigd vet en goede koolhydraten binnen krijgen. Dat wil zeggen dat vooral koolhydraatrijke voedingsmiddelen met een lage glycemische index, zoals groente, volkoren graanproducten en fruit gegeten moeten worden. Het dieet bestaat uit drie fasen.

Wat vindt Dieet-ABC?
Klinkt heel goed. In het begin mis je alleen wel bepaalde voedingsstoffen. Omdat het om een korte periode gaat, kun je dit tekort aanvullen met een multivitamine. Het is een heel gemakkelijk dieet. Je hoeft geen calorieën te tellen of voeding af te wegen. Je moet alleen rekening houden met de glycemische index en met goed vet en goede koolhydraten. Informatie over de glycemische index is makkelijk te vinden. Dit dieet is zeker het proberen waard.

Het dieet bestaat uit drie fasen.

Fase 1: Anders eten
De eerste fase bestaat uit twee weken. Deze fase is bedoeld om anders te gaan eten. Je moet zes maaltijden per dag eten.

Wat eet je niet?
Er mag geen fruit, zuivelproducten en zetmeelproducten gegeten worden. Dus geen brood, rijst, aardappelen en pasta. Ook geen snoep, cake, koekjes, ijs of suiker. Geen bier of andere alcoholhoudende dranken.

Wat eet je wel?
Het voedingspatroon in deze eerste 2 weken bestaat uit gewone porties mager vlees, magere vis, kip, kalkoen, schaaldieren, groenten, een beperkte hoeveelheid magere kaas en maximaal 250 milliliter magere melk. Eieren, cottage cheese en noten mogen ook. Eet tot je verzadigd bent. Voor de bereiding van salades wordt olijfolie gebruikt. Je drinkt veel water, maar ook koffie of thee als je dat wilt.

In deze fase zal het afvalproces op gang komen en val je al 3,5 tot 6 kilo af! Na de eerste fase mag je wel weer wijn drinken.


Fase 2: Streefgewicht bereiken
De tweede fase moet worden volgehouden tot het streefgewicht is bereikt. Het tempo van afvallen zal ongeveer 0,5 tot 1 kilo per week zijn.

Nu mogen aan het voedingspatroon van fase 1 geleidelijk de ‘goede koolhydraten’ worden toegevoegd: fruit en volkoren graanproducten.

Wanneer je niet afvalt, ga dan terug naar fase 1. Streefgewicht bereikt? Stop dan met fase 2.
 

Fase 3: Gewichtsbehoud
Dit is de fase waarin je voor gewichtsbehoud moet zorgen. Deze fase duurt de rest van je leven. In principe mag je alles weer eten. Drie maaltijden per dag die ervoor moeten zorgen dat er geen behoefte is aan tussendoortjes.

Eigenlijk wordt het voedingspatroon van de tweede fase voortgezet: magere dierlijke producten, groente, fruit en volkoren producten. Het blijft wel een eetpatroon met veel mager vlees en groente.

Wanneer je in de tweede of derde fase weer aankomt, wordt er aangeraden om een aantal dagen fase 1 te volgen en vervolgens weer door te gaan met de fase waarin je zat.
 

South Beach poll

Wat vind je van het South Beach dieet ?
Geweldig
Redelijk
Slecht