Dieet ABC


Tip van de Dagdieet tip
22 01 2019

Kies voor magere en halfvolle melk (producten) 20+ of 30+ kaas en magere vlees(waren) in plaats van de vette soorten. Het eten van één tot twee keer vis per week is belangrijk vanwege de gezonde visvetzuren. Neem de zachte en /of vloeibare soorten vetten zoals halvarine, zachte margarine, vloeibare bak- en braadproducten en alle soorten olie. Deze bevatten minder verzadigd vet. Let op welke tussendoortjes je neemt zoals koek, gebak, snacks en zoutjes. Deze bevatten vaak de verkeerde vetten namelijk de verzadigde- en transvetten.

Meer dieet tips


Dieet Fabels
Dieetboeken
Dieet in het Nieuws

Dieet Links
Sitemap
Colofon
Privacy Policy

Facebook Tweet This


Home > Dieet ABC > B > Vitamine B1 en B2

Vitamine B1 en B2

Vitamine B1 (thiamine)

Waar zorgt het voor
Vitamine B1 helpt suiker omzetten in energie in de spieren.

Waar zit het in
Vitamine B1 komt algemeen in de voeding voor. Het zit vooral in vlees, brood, aardappelen, erwten, bonen, gist en melkproducten.

ADH
De aanbevolen dagelijkse benodigde hoeveelheid van deze vitamine is 1,4 mg.

Zware drinkers, rokers, zwangere vrouwen en vrouwen die de pil gebruiken zouden dit moeten opvoeren tot 100-300 mg per dag. Ook wanneer je onder spanning staat is het goed om de dosis te verhogen. De vitamine werkt het beste als bestanddeel van een goed B-complex.

De maximale veilige dosis per dag is 400 mg.

Tekort
Een licht gebrek aan vitamine B1 uit zich in vermoeidheid, gewichtsverlies, prikkelbaarheid en rusteloosheid. Alcoholisten
hebben vaak een tekort aan deze vitamine.

Vitamine B2 (riboflavine)

Waar zorgt het voor
Helpt bij de stofwisseling van vetten, eiwitten en koolhydraten.

Waar zit het in
Vitamine B2 zit in lever, nier, eigeel, kaas, gist, melk, kiemen, bladgroenten en vlees.

ADH
De aanbevolen dagelijks hoeveelheid  is 1,6 mg.

Een verhoogde dosering is nodig bij zwangerschap, borstvoeding, pilgebruik en zwaar drankgebruik.

Slik vitamine B2 als onderdeel van een B-complex en verhoog de
dosering bij stress, 100 tot 300 mg wordt meestal geadviseerd.

De maximale veilige dosis per dag is vastgesteld op 400 mg.

Tekort
Een gebrek aan Vitamine B2 zie je aan gesprongen mondhoeken, snel vermoeide ogen die weinig licht verdragen en dermatitis. (rode, jeukende plekken rond de mond of aan beide zijden van de neus en rond de ogen).