Dieet ABC


Tip van de Dagdieet tip
22 01 2019

Kies voor magere en halfvolle melk (producten) 20+ of 30+ kaas en magere vlees(waren) in plaats van de vette soorten. Het eten van één tot twee keer vis per week is belangrijk vanwege de gezonde visvetzuren. Neem de zachte en /of vloeibare soorten vetten zoals halvarine, zachte margarine, vloeibare bak- en braadproducten en alle soorten olie. Deze bevatten minder verzadigd vet. Let op welke tussendoortjes je neemt zoals koek, gebak, snacks en zoutjes. Deze bevatten vaak de verkeerde vetten namelijk de verzadigde- en transvetten.

Meer dieet tips


Dieet Fabels
Dieetboeken
Dieet in het Nieuws

Dieet Links
Sitemap
Colofon
Privacy Policy

Facebook Tweet This


Home > Dieet ABC > D > Vitamine D

Vitamine D

Vitamine D
Het lichaam kan zelf Vitamine D maken. Onder invloed van zonlicht wordt in de huid vitamine D gevormd.

Waar zorgt het voor
Vitamine D zorgt er voor dat kalk (calcium) uit de voeding kan worden opgenomen in botten en tanden. Het zorgt dus voor stevige botten in de periode van groei. Maar ook daarna om de botten stevig te houden. Vitamine D is daarom belangrijk bij het voorkomen van botontkalking (osteoporose).

Waar zit het in
Je krijgt vooral veel vitamine D binnen met halvarine, margarine en bak- en braadproducten. Aan deze producten is namelijk vitamine D toegevoegd. Verder zit er nog een beetje vitamine D in vlees en volle melkproducten. Vette vis is ook een goede bron.

Hoeveel heb je nodig
Hoeveel vitamine D je precies nodig hebt is afhankelijk van je leeftijd en je geslacht.
De aanbevolen hoeveelheden voor een volwassene van 20 - 50 jaar is 2,5 – 5 microgram
Met 5 besmeerde boterhammen en 15 gram margarine of bak- en braadproduct bij de warme maaltijd krijg je deze hoeveelheid al binnen. Ben je ouder dan 50? Dan heb je meer vitamine D nodig.