Dieet ABC


Tip van de Dagdieet tip
21 03 2019

Niet te veel calorieën en voldoende bewegen houdt je op een gezond gewicht. Een te hoog gewicht vergroot kans op hart- en vaatziekten, diabetes en bepaalde vormen van kanker. Eet daarom niet te veel. Beweeg tenminste 30 minuten per dag.

Meer dieet tips


Dieet Fabels
Dieetboeken
Dieet in het Nieuws

Dieet Links
Sitemap
Colofon
Privacy Policy

Facebook Tweet This


Home > DiŽten > Bloedgroep dieet > Uitleg bloedgroep dieet

Uitleg bloedgroep dieet

De basis
Het bloedgroepdieet kent voor elke bloedgroep voedingsmiddelen die wel of juist beter niet gegeten kunnen worden. Probeer de voedingsstoffen te mijden die onverenigbaar zijn met de bloedgroep.

Bepaalde voedingsmiddelen kunnen afweerreacties bij een bloedgroep opwekken. Maar voeding heeft natuurlijk nog andere kanten.

Het is bijvoorbeeld bekend dat vet niet gezond is. Veel vet leidt tot de vorming van vrije radicalen, schadelijke deeltjes die een bedreiging vormen voor de gezondheid.

Groenten en fruit leveren volop antioxidanten, juist de stoffen die vrije radicalen onschadelijk maken. Gebruik dus weinig vet en volop verse groenten en fruit die passen bij de bloedgroep.

Probeer voedingsmiddelen te mijden die reageren met de bloedgroep.

Er is geen "slecht" voedsel of "goed" voedsel, maar er is voedsel dat niet zo goed of juist wel heel goed bij een bepaalde bloedgroep past. Er zijn ook voedingsmiddelen die neutraal zijn.

Het vermijden van voeding die afweerreacties oproept heeft tot gevolg dat het immuunsysteem wordt versterkt. Men voelt zich energieker en minder snel moe; de stofwisseling verbetert met gewichtsverlies als gevolg.

Bloedgroep A
Mensen met bloedgroep A kunnen het best zoveel mogelijk vegetarisch eten, veel koolhydraten gebruiken en weinig vet en zuivel. Heilzame producten zijn bijvoorbeeld, sojaproducten, zalm, makreel, sardine, olijfolie, linzen, broccoli, spinazie, prei, ananas, bosbessen, abrikozen, kersen, pinda's, pompoenpitten, tamari, groene thee en koffie.

Eten als je wilt afvallen:zalm, makreel, broccoli, spinazie, sojaproducten, abrikozen en ananas.

Niet eten als je wilt afvallen:vlees, zuivelproducten, kidneybonen en tarwe (in grote hoeveelheden).

 

Bloedgroep B
Het beste is een gevarieerde voeding: vlees, vis, groenten en granen. B is de enige bloedgroep die goed zuivelproducten verdraagt. Goede producten zijn bijvoorbeeld; sardine, yoghurt, geitenkaas, lamsvlees, olijfolie, limabonen, zoete aardappel, koolsoorten, rijstproducten, worteltjes, spruitjes, bananen, druiven, druivensap en ananassap.

Eten als je wilt afvallen: vlees, vis, lever en bladgroenten.

Niet eten als je wilt afvallen: maïs, pinda’s en tarwe.
 

Bloedgroep AB
Goed is Lamsvlees, forel, kwark, pinda's, linzen, rijstproducten, groene groenten, komkommer, kersen en ananas.

Eten als je wilt afvallen: vis (forel), zuivelproducten, groene groenten, ananas en rijstproducten.

Niet eten als je wilt afvallen: rood vlees, tarwe, kidneybonen, en maïs.
 

Bloedgroep O
Weinig koolhydraten eten, wel eiwitten (vlees, vis). Tarwe en sommige andere granen kunnen problemen geven. Ook zuivel en aardappelen kunnen het best vermeden worden. Andere goede voeding voor bloedgroep O zijn, rund en lamsvlees, zalm, haring, makreel, kabeljouw, tong, geitenfeta, walnoten, uien, andijvi, broccoli, boerenkool, prei, pruimen en vijgen.

Eten als je wilt afvallen:
zeegroenten, kabeljauw, tong, zout met jodium, lever, rood vlees, boerenkool, spinazie en broccoli.

Niet eten als je wilt afvallen:
tarwe, maïs, witte bonen, kool, spruitjes en bloemkool.
 

Tip 

Wanneer je dit dieet gaat volgen raadt Dieet-ABC je aan een goede multivitamine te nemen. Die kan je bijvoorbeeld bij vitaminstore.nl bestellen.