Dieet ABC


Tip van de Dagdieet tip
23 06 2017

Om gezond te eten is het ’t makkelijkst om de vijf regels van de Schijf van Vijf aan te houden. Wanneer je gezond wilt eten zijn dit kort de belangrijkste aandachtspunten. Kijk ook even in de voedingstabel. Deze geeft meer betekenis aan wat bij voorkeur gezond eten is.


Meer dieet tips


Dieet Fabels
Dieetboeken
Dieet in het Nieuws

Dieet Links
Sitemap
Colofon
Privacy Policy

Facebook Tweet This


Home > Dieet ABC > S > Schijf van Vijf

De Schijf van vijf is een hulpmiddel dat vooral in Nederland wordt gebruikt in de voorlichting over goede en gezonde voeding. In Vlaanderen is de voedingsdriehoek gebruikelijker. Het idee is dat uit elk van de 5 groepen van voedingsstoffen iedere dag een keuze wordt gemaakt, om die in de maaltijd te verwerken. In 1981 werd de Schijf van Vijf vervangen door de Maaltijdschijf en daarna (1991) door de Voedingswijzer. Deze laatste twee voorlichtingshulpmiddelen haalden het qua populariteit en nationale bekendheid echter bij lange na niet bij de oude schijf van vijf.

Recent (2005) is de schijf van vijf echter volledig in ere hersteld, zij het nu in een andere vorm onder de oude naam. De nieuwe schijf van vijf geeft behalve vijf groepen voedingsmiddelen ook vijf regels, of aanbevelingen:
  • Eet gevarieerd
  • niet te veel
  • gebruik minder verzadigd vet
  • eet volop groente, fruit en brood en
  • ga veilig met voedsel om