Dieet ABC


Tip van de Dagdieet tip
21 03 2019

Niet te veel calorieën en voldoende bewegen houdt je op een gezond gewicht. Een te hoog gewicht vergroot kans op hart- en vaatziekten, diabetes en bepaalde vormen van kanker. Eet daarom niet te veel. Beweeg tenminste 30 minuten per dag.

Meer dieet tips


Dieet Fabels
Dieetboeken
Dieet in het Nieuws

Dieet Links
Sitemap
Colofon
Privacy Policy

Facebook Tweet This


Home > Dieet ABC > M > Maaltijdschijf

Maaltijdschijf

De maaltijdschijf is een hulpmiddel dat gebruikt wordt om ervoor te zorgen dat mensen

a) op hun dieet letten
b) een gezonde maaltijd eten.

De maaltijdschijf is ook erg belangrijk voor patiënten met bijvoorbeeld diabetes en andere soortgelijke ziekten. Diëtisten maken vaak gebruik van de zogenaamde maaltijdschijf.

In Nederland wordt de Schijf van Vijf vaker als indicatiemethode gebruikt van een gezond eetpatroon. In Vlaanderen komt de Voedingsdriehoek vaker voor.


De 5 groepen van de maaltijdschijf zijn

Groep Voedingsstoffen Belangrijke bestanddelen
1 Groenten en fruit vitamines, zoals vitamine C en foliumzuur, mineralen zoals kalium, vezels en bioactieve stoffen.
Portie per dag: 4
2 Graan en graanproducten brood, aardappelen, rijst, pasta, koolhydraten, vezels, vitamine B en mineralen
Portie per dag: 4
3 Zuivel mineralen zoals ijzer en calcium, voor botstructuur.
Portie per dag: 2
4 Vetten en oliën vitamine A, D en E en essentiële vetzuren.
Portie per dag: 4
5 Vlees en vleesalternatieven Dit houdt in vlees en producten zoals soja en andere vleesvervangerende producten.