Dieet ABC


Tip van de Dagdieet tip
29 06 2022

Wees zo schoon mogelijk zodat je geen voedselvergiftiging oploopt. De maatregelen zijn simpel: was de handen na het aanraken van rauw vlees en neem elke dag een schone theedoek.

Meer dieet tips


Home > Dieet ABC > B > Vitamine B

Vitamine B

Vitamine B
vitamine B bestaat uit meerdere afzonderlijke vitaminen. Daarom noemen we het ook wel vitamine B-complex. Er zijn acht vitaminen B, namelijk:

B1 (Thiamine)
B2 (Riboflavine)
B3 (Nicotinezuur)
B5 (Pantotheenzuur)
B6 (Pyridoxine)
B8 (Biotine)
B11 / Foliumzuur
B12 / Cobalamine

Waar zorgt het voor
Deze vitaminen uit het B-complex zorgen samen voor de stofwisseling in het lichaam en ze zijn oplosbaar in water. Als er een gebrek aan een van de vitamines B is, kunnen de anderen hun werk niet goed meer doen.

Waar zit het in
Deze vitaminen zitten vooral in vlees, brood, aardappelen en melkproducten.

Tekort aan vitamine B
Risicogroepen bij wie een tekort aan vitamine B kan ontstaan zijn: alcoholisten, ouderen, rokers, mensen met chronische darmziekten en mensen met een bepaald dieet.

Alcohol belemmert de kans om vitamine B op te nemen en zorgt er tegelijkertijd voor dat de vitamine het lichaam sneller verlaten.

Ook tabaksrook beinvloed de opname nadelig. Ouderen en mensen met darmziekten kunnen B mogelijk minder goed opnemen.

Vegetariers en veganisten lopen de kans te weinig B binnen krijgen, omdat een bestanddeel (B12) waarschijnlijk alleen maar voorkomt in dierlijke producten, zoals melk.