Dieet ABC


Tip van de Dagdieet tip
30 11 2022

Door gevarieerd te eten, krijg je alle stoffen binnen die nodig zijn. Er is niet één voedingsmiddel dat alle voedingsstoffen voldoende bevat. Ook spreid hiermee het risico van het binnenkrijgen van eventueel aanwezige ongezonde stoffen. Door afwisselend te kiezen uit alle vijf vakken van de Schijf van Vijf zorg je voor een gezond dagmenu.

Meer dieet tips


Home > Dieet ABC > D > Vitamine D

Vitamine D

Vitamine D
Het lichaam kan zelf Vitamine D maken. Onder invloed van zonlicht wordt in de huid vitamine D gevormd.

Waar zorgt het voor
Vitamine D zorgt er voor dat kalk (calcium) uit de voeding kan worden opgenomen in botten en tanden. Het zorgt dus voor stevige botten in de periode van groei. Maar ook daarna om de botten stevig te houden. Vitamine D is daarom belangrijk bij het voorkomen van botontkalking (osteoporose).

Waar zit het in
Je krijgt vooral veel vitamine D binnen met halvarine, margarine en bak- en braadproducten. Aan deze producten is namelijk vitamine D toegevoegd. Verder zit er nog een beetje vitamine D in vlees en volle melkproducten. Vette vis is ook een goede bron.

Hoeveel heb je nodig
Hoeveel vitamine D je precies nodig hebt is afhankelijk van je leeftijd en je geslacht.
De aanbevolen hoeveelheden voor een volwassene van 20 - 50 jaar is 2,5 – 5 microgram
Met 5 besmeerde boterhammen en 15 gram margarine of bak- en braadproduct bij de warme maaltijd krijg je deze hoeveelheid al binnen. Ben je ouder dan 50? Dan heb je meer vitamine D nodig.