Dieet ABC


Tip van de Dagdieet tip
30 11 2022

Door gevarieerd te eten, krijg je alle stoffen binnen die nodig zijn. Er is niet één voedingsmiddel dat alle voedingsstoffen voldoende bevat. Ook spreid hiermee het risico van het binnenkrijgen van eventueel aanwezige ongezonde stoffen. Door afwisselend te kiezen uit alle vijf vakken van de Schijf van Vijf zorg je voor een gezond dagmenu.

Meer dieet tips


Home > Dieet ABC > K > Vitamine K

Vitamine K


Vitamine K is een in vetoplosbaar vitamine. Dit vitamine zit van naturen in plantaardig voedsel (groene bladeren) als vitamine K1 (fyllochinon). In de darmen wordt het ook gemaakt door onze darmbacteriën als vitamine K2 (menaquinone). Synthetische vitamine K wordt vitamine K3 (menadione) genoemd, ons lichaam zet dit vitamine om in actief vitamine K.

Vitamine K is onmisbaar bij de vorming van verschillende bloedstolling componenten, en dus ook voor de bloedstolling. Tot ongeveer 3 maanden na de geboorte van een baby is het noodzakelijk dat dit vitamine extra in de voeding voorkomt, omdat er dan nog onvoldoende darmbacteriën in de darm zijn. Tegenwoordig wordt dit vitamine aan zuigelingen voeding toegevoegd om hersenbloedingen te voorkomen.

Symptomen bij een tekort

Neusbloedingen

Therapeutisch gebruik

Voorkomt bloedstolsels

Bijzonderheden

Vitamine K tekorten komen zelden voor, omdat vitamine K in de darm wordt gesynthetiseerd.

Dosering
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine K is 0,08 mg (= 80 microgram). De maximaal veilige dosis wordt als 50 maal de ADH, dus 4 mg (= 4000 microgram) beschouwd.

Factoren voor verhoogd gebruik
Antibiotica en darmziekten als coeliaki.

Natuurlijke bronnen
Belangrijke bronnen van vitamine K zijn onder andere: bloemkool, broccoli, boerenkool, spinazie, erwten, volkoren producten, raapzaadolie, mager vlees, yoghurt, alfalfa, eierdooiers, saffloerolie, sojaolie, vislever olie en kelp.