Dieet ABC


Tip van de Dagdieet tip
29 06 2022

Wees zo schoon mogelijk zodat je geen voedselvergiftiging oploopt. De maatregelen zijn simpel: was de handen na het aanraken van rauw vlees en neem elke dag een schone theedoek.

Meer dieet tips


Home > DiŽten > Darmdieet > Uitleg darmdieet

Uitleg darmdieet

Goede voedingsstoffen :
  • Roggevlokken Volkorenbrood (krentenbrood en volkoren knäckebröd);
  • Havermout, havervlokken, volkoren macaroni, volkoren spaghetti, roggevlokken;
  • Zemelen, zilvervliesrijst, muesli, cornflakes;
  • Gekookte/gestoomde aardappelen, aardappelpuree bereid met magere melk;
  • Rauwe citrusvruchten (sinaasappel, citroen, pompelmoes);
  • Gedroogd fruit (pruimen, rozijnen, abrikozen, vijgen, dadels en noten);
  • Magere yoghurt met fruit, fruitsalade;
  • Fruitsap, groentensap, magere yoghurt, karnemelk, niet-gashoudend water.
Beperkt toegelate voedingsstoffen:
  • Wit brood, luxebroodjes (koffiekoeken, croissants);
  • Gewone macaroni en spaghetti, noedels, vermicelli;
  • Boter of margarine (niet gebruind), olie, uiterst weinig mayonaise en slasaus;
  • Zacht gekookt en lichte roereieren, gepocheerde eieren, spiegelei, omelet;
  • Magere smeerkaas, magere verse kaas;
  • Mager vlees zoals:
    •     Rundvlees: biefstuk, rosbief, gestoomde rosbief,
    •     Kalfsvlees: sauté, kalfslever, gebraden.
    •     Paardevlees: biefstuk en filet d'anvers.
    •     Varkensvlees: gebraden
    •     Kip, duif (zonder vel), haas, konijn, kalkoen.
  • Magere vis (gekookt, gestoomd of gebakken): baars, bot, forel, kabeljauw, schar, schelvis, schol, snoek, snoekbaars, spiering, tarbot, tong, wijting, zeelt, pladijs, dorade;
  • Prei, spinazie, voetselder, rabarbermoes;
  • Uiterst kleine hoeveelheden van: ajuin, radijs, komkommer, witte bonen, paddestoelen, prinsessebonen;
  • Steenfruit (perziken, pruimen) in kleine hoeveelheden;
  • Pudding van afgeroomde melk, droge biscuit, droge cake, wit consumptie-ijs;
  • Gelei, konfituur, siroop, honing, peperkoek, speculaas;
  • Zout, laurier, tijm, peterselie en saffraan;
  • Afgeroomde melk.
PatatVolgende voedingstoffen beter niet gebruiken:
  • Vers brood;
  • Gebakken aardappelen, friet, kroketten, chips, primeur-(jonge)aardappelen;
  • Gebruinde boter, gebruinde margarine, frituurvet en olie;
  • Hard gebakken ei, hard gekookt ei;
  • Gegiste en belegen kaas (b.v. Brie, Camembert, Gruyere, Herve, Roquefort), vette kaas;
  • Soep uit blik, vleesextract, bouillonblokjes;
  • Vet vlees, ingeblikt vlees, vette toespijs, bereide vleeswaren;
  • Ingeblikte en vette vis zoals zalm, paling, makreel, haring, rolmops, sprot, sardienen, ansjovis, pilchards;
  • Koolsoorten: witte en rode kool, savooi- en zuurkool, spruiten;
  • Pudding van volle melk, zware deegsoorten zoals blader- en brokkeldeeg, in     frituurvet bereide nagerechten, volle yoghurt, roomijs, koffieroom, slagroom, chocoladeschuim en alle soorten soufflé;
  • Droge koekjes, kinderkoeken;
  • Chocolade, marsepein en nougat;
  • Peper, engelse saus, olijven, augurken, pickels, opgelegde uitjes, kappertjes;
  • Koffie, thee, cacao;
  • Gashoudend water en gashoudende frisdranken zoals cola, limonade, tonic e.d.;
  • Alcohol: bier, wijn aperitief, likeur;
  • Te warme of ijskoude dranken.