Dieet ABC


Tip van de Dagdieet tip
28 10 2020

Kies voor magere en halfvolle melk (producten) 20+ of 30+ kaas en magere vlees(waren) in plaats van de vette soorten. Het eten van één tot twee keer vis per week is belangrijk vanwege de gezonde visvetzuren. Neem de zachte en /of vloeibare soorten vetten zoals halvarine, zachte margarine, vloeibare bak- en braadproducten en alle soorten olie. Deze bevatten minder verzadigd vet. Let op welke tussendoortjes je neemt zoals koek, gebak, snacks en zoutjes. Deze bevatten vaak de verkeerde vetten namelijk de verzadigde- en transvetten.

Meer dieet tips


Home > Dieet ABC > C > Cholesterolgehalte

Cholesterolgehalte

Cholesterol is één van de verschillende soorten vetten die in het bloed zit. Cholesterol heeft ieder lichaam nodig, maar het gehalte kan schommelen. Wanneer het cholesterolgehalte te hoog is, kan dit een het risico op hart- en vaatziekte sterk verhogeen. Oorzaken zijn het te veel eten van voeding met verzadigd vet of een verkeerd eetpatroon.

Er zijn twee soorten cholesterol:

  • HDL  (gunstige vorm)
  • LDL (ongunstige vorm)

Producten die van nature cholesterol bevatten zijn:

  • Eierdooier
  • Orgaanvlees
  • Garnalen