Dieet ABC


Tip van de Dagdieet tip
27 11 2020

Wees zo schoon mogelijk zodat je geen voedselvergiftiging oploopt. De maatregelen zijn simpel: was de handen na het aanraken van rauw vlees en neem elke dag een schone theedoek.

Meer dieet tips


Home > Dieet ABC > M > Maaltijdschijf

Maaltijdschijf

De maaltijdschijf is een hulpmiddel dat gebruikt wordt om ervoor te zorgen dat mensen

a) op hun dieet letten
b) een gezonde maaltijd eten.

De maaltijdschijf is ook erg belangrijk voor patiënten met bijvoorbeeld diabetes en andere soortgelijke ziekten. Diëtisten maken vaak gebruik van de zogenaamde maaltijdschijf.

In Nederland wordt de Schijf van Vijf vaker als indicatiemethode gebruikt van een gezond eetpatroon. In Vlaanderen komt de Voedingsdriehoek vaker voor.


De 5 groepen van de maaltijdschijf zijn

Groep Voedingsstoffen Belangrijke bestanddelen
1 Groenten en fruit vitamines, zoals vitamine C en foliumzuur, mineralen zoals kalium, vezels en bioactieve stoffen.
Portie per dag: 4
2 Graan en graanproducten brood, aardappelen, rijst, pasta, koolhydraten, vezels, vitamine B en mineralen
Portie per dag: 4
3 Zuivel mineralen zoals ijzer en calcium, voor botstructuur.
Portie per dag: 2
4 Vetten en oliën vitamine A, D en E en essentiële vetzuren.
Portie per dag: 4
5 Vlees en vleesalternatieven Dit houdt in vlees en producten zoals soja en andere vleesvervangerende producten.